آیت‌الله دژکام در پایان با یادآوری اینکه خدمات اجتماعی که در دوران کرونا مساجد شروع کردند بسیار مفید بود، تأکید کرد: مسجد انحصاری هیچ‌کس نیست؛ اجازه دهید همه حضور داشته باشند و پای کار بیایند. زیبایی مسجد به این است که در آن نماز جماعت با شکوه تشکیل شود.
کد خبر: ۱۰۶۳۰۳۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳ 22 August 2022

تابناک فارس به نقل از ایکنا: آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس در اولین همایش اصحاب مسجد که با حضور ارکان مختلف مساجد شیراز به مناسبت روز جهانی مسجد در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، گفت: نقش اصلی مسجد آن است که یاد خدا در آن گفته شود و بنا بر آیات، مسجد و ذکر خدا از فساد زمین جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به روز جهانی مسجد گفت: اسرائیلی‌ها در این روز به مسجد‌الاقصی حمله و بی احترامی کردند و فلسطینی‌ها از خانه خود بیرون رانده شدند بنابراین باید به این نکته توجه کنیم دینداری، ذکر و یاد خدا که وظیفه ما است با دفاع از کیان اسلام و مسلمانان و نبرد در راه عزت اسلامی آن‌ها پیوندی دارد که در آیات قران کریم به زیبایی کنار هم آمده است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه باید مسجد را آباد کرد تا آبادی آن، جلوی ظلم‌هایی که دشمنان و مستکبران برای آن نقشه کشیدند را بگیرد، اظهار کرد: مسجد خود را باید خودتان آباد کنید و اگر فرد دیگری کمک دهد، خوب است اما این به این معنا نیست که بگوییم مسجد را فرد دیگری بیاید احیا کند؛ این نگاه که منتظر دیگران باشیم باعث می‌شود کار زمین بخورد، ما بدون اینکه دیگران بخواهند کاری کنند از نظر منابع مالی، انسانی و فعالیت فرهنگی می‌توانیم اول باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با یادآوری اینکه در مسجد باید بندگی و ذکر خدا جلوه کند، گفت: خزائن آسمان‌ها و زمین برای خداست و باید از پروردگار مطالبه کنیم. مدیران و مسئولان استانی هم باید به کمک مساجد آیند اما کار مسجد را نباید به اینکه مدیر به کمک بیاید یا نیاید، گره بزنیم. اگر باور کردیم که خزائن برای خدا است و در قلب و رفتار ما شکل گرفت مطمئناً جواب می‌دهد.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه مسجد احکام ویژه‌ای دارد، اضافه کرد: این وظیفه اول اهل علم و روحانیت است که احکام مسجد از جمله واجبات و مستحبات آن را یاد بگیرند و یاد بدهند.

مدیریت مسجد نیاز به فقه دارد
وی ادامه داد: کسی خالی از فقه نمی‌تواند مسجد را مدیریت کند؛ می‌خواهیم از مسجد، مدیریت فقه را به میدان اجتماع بیاوریم و نمی‌توان در مسجد فقه را نادیده بگیریم بنابراین باید به مستحاب و مکروهات مسجد حواسمان باشد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه این زیرکی در برخی از مساجد وجود داشته است چون می‌دانستند که احکام ویژه مسجد باید رعایت شود معمولاً در کنار مسجد، حسینیه قرار داده‌اند، اظهار کرد: می‌توان در مسجد، فضای فرهنگی جدا از قسمتی که عنوان مسجد دارد، داشته باشیم که باید در طراحی مسجد بیاید.

وی تأکید کرد: از اوقاف توقع داریم که در طراحی مساجد جدید باید فکر این را کند که اگر می‌خواهد مسجد مرکز اجتماعی، سیاسی و فرهنگی محله باشد غیر از محیط اصلی، جاهایی نیاز داریم که تحت مدیریت امام جماعت باشد اما عنوان و حکم مسجد نداشته باشد.

نماینده ولی فقیه در فارس در ادامه سخنان خود به چند نکته در خصوص مساجد اشاره و بیان کرد: مسئله بهداشت و نظافت مسجد بسیار مهم است، همچنین برای حضور کودکان در مساجد باید تدبیری باشد به طور مثال مهد برای کودکان در کنار مساجد طراحی شود، همچنین کانون‌های فرهنگی و پایگاه‌های بسیج در کنار مسجد باید طوری ترتیب داده شود که باعث زیبایی و رونق مسجد شود و نیز باز بودن در مسجد در بدو نماز بسیار مهم است.

آیت‌الله دژکام در پایان با یادآوری اینکه خدمات اجتماعی که در دوران کرونا مساجد شروع کردند بسیار مفید بود، تأکید کرد: مسجد انحصاری هیچ‌کس نیست؛ اجازه دهید همه حضور داشته باشند و پای کار بیایند. زیبایی مسجد به این است که در آن نماز جماعت با شکوه تشکیل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار